Dulcele ne aduce impreuna! La ce face referire zicala cu autor necunoscut?

Dulcele ne aduce impreuna! La ce face referire zicala cu autor necunoscut?
23/06/2025 master

Desi ne este extrem de cunoscuta, zicala ”Dulcele ne aduce impreuna” nu este atribuita (cel putin in mod) oficial unei persoane si in mod clar nu face parte din patrimoniul proverbial clasic romanesc, asa cum sunt expresile de tipul ”Buturuga mica rastoarna carul mare” sau ”Vorba dulce mult aduce”. 

Este, mai degraba, o expresie contemporana, folosita frecvent in publicitate, in campanii de promovare sau in contexte sociale care pun accentul pe convivialitate, familie si momentele petrecute impreuna.

Desertul, simbolul momentelor impartasite

Deserturile nu sunt doar o placere a gustului, ci si o forma de comunicare afectiva. Atunci cand oferi o prajitura, de fapt daruiesti timp, grija, efort si bucurie. In cultura romaneasca (dar nu numai) preparatele dulci nu lipsesc de pe mesele imbelsugate de Sarbatori (Craciunul fara cozonac nu are acelasi farmec, iar Pastele fara pasca pare incomplet), de la reuniuni de familie, de la nunta, botezul, aniversarea, ba chiar la vizitele intre prieteni.

In aceste contexte, dulcele este un pretext pentru apropiere; te asezi la masa nu doar ca sa mananci, ci ca sa imparti. Zambesti. Te relaxezi. Povestesti. Iar gustul bun ramane in memorie legat de emotii pozitive.

Dulcele vinde emotie

Multe branduri de dulciuri sau deserturi folosesc expresii precum ”Impreuna e mai dulce” sau ”Bucura-te de momentele dulci in familie”, iar asta nu este o intamplare. Agentiile de publicitate au inteles de mult ca dulcele nu se vinde doar prin calitatea ingredientelor, ci prin ceea ce reprezinta: caldura, intimitate, conexiune.

Emotia a devenit moneda principala, iar dulciurile au un avantaj esential: sunt deja incarcate cu semnificatii afective. De aceea, brandurile care vand ciocolata, biscuiti, prajituri sau chiar bauturi dulci, investesc enorm in construirea unui univers emotional in jurul produsului. Publicitatea stie sa dramatizeze aceste momente pana la perfectiune, creand reclame care nu ne spun doar ce sa cumparam, ci ne arata cum vrem sa ne simtim atunci cand cumparam.

Dulciurile au devenit o unealta importanta in storytelling-ul de brand. Reclamele nu se mai rezuma la a afisa un logo si o imagine apetisanta a produsului, ci construiesc povesti in care personajele se apropie, se reconecteaza sau se impaca in jurul unui desert. Reclama nu face decat sa reactiveze aceste amintiri si sa le asocieze cu produsul vandut. Iar acest mecanism psihologic este incredibil de eficient.

Desertul, liant intergenerational

Un alt motiv pentru care ”dulcele ne aduce impreuna” creeaza punti intre generatii. Retetele de prajituri sunt printre cele mai frecvent transmise in familie. Gandeste-te: cate retete de sarmale ai invatat? Poate una, poate deloc. Dar cate retete de prajituri stii de la mama sau bunica?

Checul cu cacao de duminica dimineata, cornuletele cu rahat facute in ajunul Craciunului, cremsnitul servit la fiecare aniversare, placinta cu mere sunt povesti, bucati din viata celor dragi, continuate in prezentul tau. Atunci cand repeti un gest culinar mostenit, nu faci doar o prajitura, ci reiei o traditie, o prezenta, o emotie.

Dulcele in context international

Aceeasi idee se regaseste si dincolo de cultura romaneasca, cu precadere cand ne bucuram de un platou de mini prajituri la birou. In multe tari, deserturile sunt asociate cu gesturi de apropiere. Este fascinant cum, indiferent de limba, religie sau nivel economic, dulcele isi pastreaza aceeasi functie de liant social si emotional. 

In Japonia, de exemplu,  wagashi (arta deserturilor) nu este doar o chestiune de gust, ci de estetica, respect si simbolism. Fiecare mic prajitura este lucrata cu migala, inspirata din natura si oferita la finalul unei ceremonii, ca semn de recunostinta, sau in momentele de meditatie alaturi de ceai. 

In cultura japoneza, dulcele nu este asociat cu excesul, ci cu delicatetea relatiilor interumane. Prin contrast, in Statele Unite ale Americii, dulcele are o dimensiune mult mai festiva si exuberanta. Torturile impunatoare, bomboanele colorate, prajiturile supradimensionate sunt expresiile bucuriei, ale libertatii de expresie si ale individualismului. Cu toate acestea, functia sociala ramane aceeasi: desertul este pretextul intalnirii, al celebrarii in grup, al reconectarii.

In Italia, patria deserturilor sofisticate si a patiseriei cu traditie, dulcele este profund legat de familie si de ideea de comunitate restransa. Italienii nu mananca desertul pe fuga, ci il savureaza in compania celor dragi, in cadrul unor ritualuri cotidiene care pun accentul pe lentoare, pe calitatea momentului. 

In India, dulciurile au o conotatie spirituala: deserturile traditionale (gulab jamun, laddu sau jalebi) sunt pregatite pentru sarbatori religioase si ofrande. Ele simbolizeaza binecuvantarea, abundenta si energia divina. A oferi dulciuri in context religios este o forma de a impartasi norocul si recunostinta. 

In lumea araba, in timpul Ramadanului, mesele festive de dupa post includ o varietate de baklava, basbousa sau maamoul. A le oferi dulciuri oaspetilor este un gest de respect, generozitate si prietenie. In multe culturi din Orientul Mijlociu, refuzul desertului poate fi perceput ca o ofensa, pentru ca dulcele este forma prin care gazda isi arata dorinta sincera de a te primi si de a te onora. Chiar si in relatiile de afaceri, o cutie de dulciuri oferita in semn de multumire este o practica frecventa si acceptata, adesea incarcata de simbolism.

Chiar si in zonele in care resursele sunt mai limitate, desertul ramane simbolic. In multe culturi africane, zaharul sau mierea sunt considerate resurse pretioase, iar deserturile sunt pastrate pentru momentele speciale. Ele nu sunt consumate zilnic, ci in semn de sarbatoare, de onoare si de apartenenta, ceea ce dovedeste, inca o data, ca dulcele nu are valoare doar prin raritatea sau sofisticarea sa, ci mai ales prin contextul in care este impartasit.